Het ontstaan van het Canal du Midi

2 augustus 2015 - Deyme, Frankrijk

Omdat het op 30-7 minder goed weer was besloten we naar het museum te gaan dat gewijd is aan het canal en zijn bedenker Pierre-Paul Riquet (1609-1680).
In vroegere tijden was er geen vaarverbinding tussen de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee. Goederen die via een boot vervoerd moesten worden gingen via de Straat van Gibraltar. Een gevaarlijke en 3000 km. lange route.
In 1516 heeft Leonardo da Vinci een poging gedaan om een vaarverbinding te realiseren.
Elke poging liep uiteindelijk spaak op de watervoorziening van de waterverbinding.
Riquet is een zoon uit een adellijk geslacht, zijn droom was de oceaan met de zee te verbinden.
Hij werkt als belastinginner van de zoutbelasting in de Languedoc.
Op zijn landgoed laat hij een miniatuurkanaal graven, compleet met sluizen, toevoerkanalen en een voorraadbassin waarmee hij uitgebreid proeven doet.
Riquet vindt een oplossing voor het probleem van de waterhuishouding.
In de Montange Noir lokaliseert hij de plaats van de waterscheiding tussen de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee. Hij vindt een waterbron die naar beide kanten afvloeit.
Het hoogste punt van het canal wordt op deze plek gesitueerd, Seuil de Naurouze.
In een bassin wordt het water uit de Montange Noir opgevangen en via een toevoerkanaal doorgestuurd naar het Canal.
Zonder extra toevoer van water zou het canal "leeg stromen".
In het begin werkten er een paar duizend mensen aan het project. Op het hoogtepunt 12.000.
Riquet ondervindt veel problemen maar hij bedenkt steeds nieuwe oplossingen.
Hij legt het kanaal via een tunnel door een heuvel aan, Tunnel de Malpas.
Hij legt een sluizentrap aan van negen opeenvolgende sluizen.
Op een lengte van 240 km. legt hij 350 kunstwerken aan, 126 sluizen, 7 aquaducten, 6 stuwmeren en 63 sluizen.
Langs het canal staan duizenden platanen, zij moeten de oevers verstevigen en verdamping van het water tegengaan.
Ze zijn een soort natuurlijke parasol waaronder het heerlijk  wandelen is.

Na het museumbezoek zijn we een stuk gaan wandelen op de Montagne Noir. Prachtig! Zie de foto's.

1. Thijs en lum:
    2 augustus 2015
    Mooie fotos , geniet maar lekker groetjes Thijs en lum
  2. Jolande:
    3 augustus 2015
    He jose,

Leuk dat je een blog bijhoudt. Lekker genieten samen met Jaqgues. Ik blijf je volgen.

Groet vanuit een zonnig Italië.

Jolande
  3. Annemieke:
    4 augustus 2015
    Mooi daar hoor!
  4. Joost Leeuw:
    4 augustus 2015
    Genieten Jose, heel belangrijk. Dan doen wij het werk wel :)
  5. Jan Abrahams:
    5 augustus 2015
    Ha globe trotters, heel veel plezier en geniet ervan.

jan
  6. Sander Beuvink:
    6 augustus 2015
    Hoi José en Jacques,

Wij hebben net jullie blogs gelezen! Zo te zien en te lezen vermaken jullie je wel.

Wij wensen jullie nog veel plezier en geniet er maar lekker van!

Groetjes,

Oles & Dominique uit het zonnige Polen
  7. Maria Bovens:
    7 augustus 2015
    Leuke verhalen, mooie foto's. Nog veel plezier.
    Ga straks zelf op vakantie, IJsland.
    Groeten !