Toledo

5 november 2015

Voor de komende dagen staat Toledo op het programma. We zijn vroeg op weg gegaan omdat we eerst nog boodschappen moeten doen en dan nog de reis er heen maken. Madrid slaan we over. Onze voorkeur gaat uit naar Toledo.
Het is een prachtige reis. Bergen, heuvels, diepe dalen, prachtige uitzichten. Dit alles afgewisseld met enorme kale vlakten. Waarschijnlijk zijn de meeste van die kale vlakten  net omgeploegd en lijkt het alsof er niks groeien wil. Ook zie je steeds meer bouwsels die echt Spaans lijken, in onze beleving dan. We hebben ook de eerste echte witte windmolen gezien. Die kenden we alleen maar van foto's. Nu in het echt gezien.
Aangekomen in Toledo gingen we op zoek naar de camping. Helaas liet de TomTom het afweten. Hij kende de straat noch de camping. Dus maar wat rondrijden, totdat we plotsklaps een bordje zagen staan. Toen was de camping gauw gevonden. Een mooie, rustige camping. Van alle gemakken voorzien. Ook liepen er veel katten rond en werden we regelmatig bezocht door hele families mussen. Helaas voor hen hadden we geen zin om ze te voederen. Maar ze lieten zich niet zo maar weg sturen.
De volgende morgen zijn we op weg gegaan naar de stad. Een half uurtje lopen vanaf de camping. We gingen de eigenlijke stad binnen via een grote poort en dan over een heel grote, oude en mooie brug. Aan het eind van die brug stond weer een grote poort met daarin een beeld van (denk ik) de zwarte Madonna.
 De stad is een belevenis. Overal mooie gebouwen. Rijkelijk voorzien van beelden en afbeeldingen. Het mooiste gebouw is de kathedraal. Wat een juwelen aan kunst vind je in zo'n gebouw. Schitterend. We hebben daar dan ook een hele tijd doorgebracht. Heel bekend is een schilderij van El Greco " El expolio de Cristo" (de ontkleding van Christus). Zie de matig gelukte foto's.
Verder hebben we heerlijk geluncht in een vegetarische restaurant. Vaak heeft een restaurant een Menu del dia, voor een redelijke prijs krijg je een 3 gangen dagmenu. Wat je te eten krijgt is dan een verrassing.
Na zo'n dag zwerven door de stad ben je moe en zijn we teruggelopen naar de camping. Dat ging helaas niet vanzelf. Het viel nog niet mee om de terugweg te vinden....de stad uit. Uiteindelijk is dat gelukt door gebruik te maken kaart en zonnestand. Naast de brug , waar we op de heenweg ook al overheen gekomen waren, was een kabelbaan over de rivier gespannen. Via die kabelbaan kon je naar de overkant "zweven". Er was een groep gehandicapten die de oversteek waagden. Mij niet gezien!!!! Op de camping aangekomen, merk je pas hoeveel indrukken je opgedaan hebt en hoe moe je daar van wordt. Dus na weer zo'n lekker maaltijdje van Jose met een lekker wijntje was het dan ook tijd voor het slaapje.
Na een overheerlijke nachtrust zijn we soepel uit de veren gekomen. Een Spaanse bacquette en wat croissants gaan er altijd wel in. Dus smullen en na een bakje koffie vertrokken voor een tweede dag Toledo.  Doel van het uitstapje was het El Greco-museum. Gelukkig hadden we op de eerste dag al uitgevogeld waar dat museum te vinden was, dus we liepen er bijna blindelings heen. Het museum is al een prachtig gebouw met vele kamers en kamertjes, gelegen in een mooie tuin, Ingericht met vele oude meubels. De veel gebruikte tegeltjes in Spanje waren hier ook weer bijzonder mooi. Ook de collectie schilderijen was een genot om naar te kijken. Er waren ook video's te bekijken die weer wat meer informatie gaven over de persoon en het werk van El Greco. Behalve van El Greco waren er ook nog schilderijen van zijn broer en leerlingen te bewonderen. We zijn er dan ook een hele poos binnen geweest. Daarna was het tijd voor een lekker bakje cafe con leche.  Daarna vertrokken naar de camping om het avondeten te nuttigen. Een welbestede dag vol van genieten.
Morgen vertrekken we naar het natuurpark Tablas de Daimiel om daar te wandelen in een natuurgebied.
Daarover lezen jullie dan weer een volgende keer.

1. Marij:
    5 november 2015
    Prachtige reis, mooie foto's. Ga zo door!
    Groetjes, marij