Zarautz, uitgangspunt voor San Sebastian en Bilbao

26 oktober 2015

Om San Sebastian en Bilbao te kunnen bezoeken zijn we neergestreken in Zarautz.
Een kleine stad aan de Atlantische Oceaan / Golf van Biskaje. De camping waar we verblijven ligt hoog op een rots en kijkt uit over de stad en de baai. Prachtig al die golven die met witte koppen omvallen. Er wordt veel gesurfd. Vanaf de rots kun je ook paragliden, dat moet  een prachtig gezicht zijn zo hoog in de lucht.
Vanaf de camping loopt de Camino de Santiago via het stadje naar het westen.
Mijn hartje gaat toch wel sneller kloppen als ik dat zie. Regelmatig zien we mensen lopen met stokken en een rugzak op weg naar Santiago. Schelp aan de rugzak en gaannnnn.
In het stadje is alles wat we nodig hebben, een kleine kruideniertje, een koffiebar met lekkere koffie en een man met humor achter de balie. Telkens als ik in mijn beste Spaans iets bestel begint hij te lachen. Ik krijg een korte Spaanse les, herhaal wat hij zegt en binnen een minuut ben ik het weer vergeten. We komen net uit Frankrijk, hebben wat Italiaanse lessen gehad in het verleden, dus nu halen we alles door elkaar. Sowieso is de taal daar erg moeilijk. Het Baskisch is een heel bijzondere, voor ons een onleesbare en onuitsprekelijke taal.
San Sebastian, een mooie badplaats met een schelpvormige baai. De vele winkeltjes zijn gelegen aan smalle donkere straatjes. Tussen de middag zagen we ineens dat veel barretjes de toog vol hadden staan met lekkere hapjes. Deze hapjes heten pintxos. Daar moesten we natuurlijk heerlijk van genieten. Zie de foto's.
De reis naar San Sebastian hebben we gemaakt per trein. Dat geeft weer een ander beeld van de omgeving.
Bilbao, het Guggenheimmuseum.
De buitenkant van het museum is bijzonder; het is bekleed met titanium. Het lijkt op een ruimteschip dat neergedaald is in de stad.
Op de begane grond heeft Richard Serra een vaste expositie van grote metalen objecten, The Matter of Time.  Het zijn een soort grote, gebogen metalen platen. Door de bijzondere vormgeving word je duizelig als je er tussendoor loopt.
Bijzonder was ook de tentoonstelling van een schilder, Basquiat, die met Andy Warhol samenwerkte. Andy Warhol begon te schilderen en Basquiat maakte het schilderij af. Soms schilderde hij het hele schilderij over.
Wat ik ook bijzonder vond waren de tekstlinten, zie foto.
In de 60 meter hoge hal was een Afrikaanse schilder bezig met graffiti de muur te versieren. Hij stond op een hoogwerker.
Buiten het gebouw staat een ander kunstwerk, een metershoge Puppy. Een enorme hond die regelmatig wordt bekleed met plantjes. Nu werden er viooltjes gebruikt. Ik was er niet van onder de indruk.

We hebben een dag of vijf op deze camping gestaan, mooie plek en erg aardige mensen. Op naar Logrono!

1. Zuster Baai:
    28 oktober 2015
    Klinkt allemaal heerlijk! Ik wens jullie nog veel plezier de komende weken. En dan hoor ik graag de verhalen..! Gaan jullie via de Picos terug?
  2. Ans:
    1 november 2015
    Hallo José,
    Wat een prachtige verhalen. Lekker leven zo! We missen je wel hoor!

Groetjes, Ans