24-8 van Tunnel de Malpas naar Villeneuve les Beziers

5 september 2015

Na een heerlijk Frans ontbijt, bij een barretje in het dorp, met stralend weer vertrokken uit het hotel. De receptioniste wenste ons nog beaucoup de courage toe. Vanuit het hotel moesten we eerst weer naar de tunnel lopen om bij ons wandelpad te komen. Bij die tunnel was ook het Maison de Malpas. Een soort expositieruimte. Daar kon je zien hoe knap en ingewikkeld een en ander gemaakt was. Even kennis van genomen, onder het genot van een kopje koffie. We hadden al eerder besloten om dit allemaal op een ander tijdstip wat meer te bestuderen. Dus......snel weer op weg, wandelen langs het Canal. Doel van deze dag is wandelen naar Beziers en dan verder naar de camping in Villeneuve des Beziers. Onderweg kwamen we nog een paar staaltjes van knappe, waterbouwkundige werken tegen. Allereerst kwamen we bij de 'Neuf Ecluses de Fonserannes'. Dat waren oorspronkelijk 9 sluizen op een afstand van zo'n 300 meter. Door die 9 sluizen werd een hoogteverschil van zo'n 21 meter overbrugd. Indrukwekkend om te zien hoe dat in zijn werk gaat met boten. Ook wel bijzonder om te zien hoe sommige bootbestuurders slecht kunnen luisteren naar de sluiswachter of slecht zijn bevelen kunnen uitvoeren. Van die 9 sluizen zijn er nog maar 7 over. Hoe dat komt is een beetje moeilijk uit te leggen als je de situatie niet gezien hebt. Maar toch een poging. Soms kruisen rivieren het Canal. Als zo'n rivier dan nog al een grillige waterstand heeft, wordt het varen wel erg lastig. Zo moesten de boten vroeger een stukje over de rivier de Orb varen. Dit als onderdeel van het Canal. Het waterniveau van de Orb werd geregeld door stuwen. Omdat de Orb nog al grillige waterstanden had, werd het Canal naar een hoger niveau verlegd, zodat er via een aquaduct de oversteek gemaakt kon worden. Zo is er een oversteek gemaakt van zo'n 240 meter: Pont Canal de l'Orb. Dus het water van het Canal zit als het ware in een bak van zo'n 240 meter lang. Die bak is gelegd over de rivier de l'Orb. Jo heeft geprobeerd dat met foto's vast te leggen. Maar dat is erg lastig omdat er zo'n groot hoogteverschil is. Door de aanpassing met die 'bak' zijn er 2 sluizen overbodig geworden.
Na dit alles bewonderd te hebben zijn we verder gelopen naar onze eindbestemming. We zijn direct naar het dorp gegaan, omdat we nog boodschappen moesten doen voor het avondeten. Er was een Spar-winkel. Na de boodschappen even genieten op een terrasje met allemaal roze stoeltjes. Daarna naar de camping. Daar de tent opgezet. We hadden zelfs 2 stoeltjes en een tafel. Luxe he????
In de toiletruimtes werd klassieke muziek afgespeeld. Het bijzondere van deze camping was, dat er met camera's opnames gemaakt werden en dat er een schijnwerper in onze richting opgesteld was. We konden zonder zaklantaarn naar bed gaan, slapen is iets anders!!